پروپوزال بررسی عوامل موثر برتوسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر جاذبه های طبیعی ورزشی

دسته بندي : علوم انسانی » گردشگری و توریسم
توضیحات:
پروپوزال آماده پایان نامه کارشناسی ارشد رشته گردشگری با موضوع بررسی عوامل موثر برتوسعه گردشگری ورزشی با تاکید بر جاذبه های طبیعی ورزشی، در قالب فایل word و در حجم 17 صفحه.

بخشی از بیان مسئله:
ورزش يكي از فعاليتهاي مهم گردشگران در حين گردشگري است و گردشگري و مسافرت نيز با انواع مختلف ورزش همراه است. گردشگر كسي است كه براي مدتي، دست كم يك شب، و نه بيش از يك سال به كشوري غير از وطن يا محل سكونت معمولي خود مسافرت مي كند و هدف او كاركردن و پول درآوردن در آن كشور نيست(گي،1382). همچنين گردشگر ورزشي بازديد كنندة موقتي است كه حداقل 24 ساعت در محل  رويداد اقامت مي كند وهدف اصلي او شركت در رويدادي ورزشي است، در عين حال جذابيتهاي ثانويه اي نيز ممكن است وجود داشته باشد(نوگنوا ،1996).
گردشگري ورزشي يكي از حيطه هاي رو به رشد گردشگري است كه مسابقات و رويدادهاي ورزشي تعداد كثيري گردشگر چه داخلي و چه خارجي را جلب مي كند. پژوهشها نشان داده اند گردشگري ورزشي يكي از بخشهايي است كه در تمام دنيا در صنعت گردشگري بيشترين رشد را دارد(چالپ ،1992؛ هارتزر ،1994؛ كيم ،2004).
و در اين بازار رويداد گردشگري ورزشي نقش مهمي ايفا مي كند، به گونه اي كه همواره بر تعداد مقصدهايي كه رويدادهاي ورزشي را در آميزة بازاريابي خود وارد مي كنند افزوده مي شود(چالپ ،2002).
واضح است كه يكي از عوامل مهم در سوددهي و كسب بهره هاي اقتصادي از رويدادهاي ورزشي، گردشگري حاصل از آن است. به علاوه، يكي از دغدغه هاي مهم مديران ورزشي، بالا بردن ميزان استقبال بازديدكنندگان و تماشاگران از رويدادهاي ورزشي در حال برنامه ريزي است. پژوهشهاي متعدد انجام شده در داخل و خارج از كشور همگي حاكي از اهميت بسيار زياد بازاريابي در اين زمينه است(اسلام،1382). براي مثال انجام بازاريابي و خدمات مناسب آژانسهاي گردشگري از عوامل قوي اي است كه گردشگران را به رويدادهاي ورزشي بين المللي در كشور جلب مي كند(هنرور،1383). همچنين ضعف بازاريابي گردشگري در سازمان ايرانگردي و جهانگردي(سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فعلي) عمده ترين عامل عقب ماندگي ايران از روند رو به رشد اين صنعت در جهان اس(اسلام،1382).
در اين ميان، جاذبه هاي طبيعي ورزشي نيز در توسعه گردشگري موثر است. كيو  (2003) در سال 2003 در بررسي گردشگري ورزشي در قارة آفريقا، عنوان كرد كه بعضي از كشورهاي شمال آفريقا همانند مراكش، تونس، مصر و ديگر كشورهاي قاره همانند كنيا و افريقاي جنوبي، با استفاده از فرصت هاي موجود براي بهره برداري از گردشگري ورزشي متكي بر جاذبه هاي طبيعي ورزشي، مدت زمان، فصل و درآمد حاصل از گردشگري را به مقدار چشمگيري افزايش داده اند.
. به واسطة نياز روحي- رواني انسان، امروز به تفريح در طبيعت و ورزش هايي كه در عرصة طبيعي قابل انجام است، با برنامه ريزي حساب شده ضمن بهره گيري از استعداد مناطق مختلف و لحاظ كردن شرايط مختلف، مي توان در پيشبرد اهداف اقتصادي و اشتغالزايي گام برداشت و محيط هاي مناسبي براي گردشگران به وجود آورد. (جنينگ ،‌1998). برنامه ريزي بر روي اين جاذبه ها و هدايت گردشگران ورزشي به اين جاذبه ها، بسيار مفيد و موثر خواهد بود، از هدر رفتن وقت، سرمايه، بودجه و منابع و امكانات انساني و مادي جلوگيري كرده و در برابر كشورهاي رقيب براي كشور ما يك مزيت رقابتي ايجاد خواهد كرد زيرا با توجه به بررسي هاي صورت گرفته و اثبات شده، ايران يكي از ده كشور اول جهان از نظر جذابيت هاي گردشگري است(فيرزو جاه،‌1386) و به اين ترتيب استان ... با دارا بودن جابه هاي طبيعي و ورزشي بالا مي تواند نقش بي بديلي را در توسعه اين صنعت ايفا نمايد لذا بررسي عوامل موثر بر توسعه گردشگري ورزشي استان با تاكيد بر جاذبه هاي طبيعي ورزشي مي تواند گامي مهم در راستاي شروعي بزرگ جهت گسترش گردشگري ورزشي باشد.

فهرست مندرجات:
بيان مسئله
سوابق مربوط
اهداف پژوهش
فرضيه هاي پژوهش
تعاريف نظري و عملياتي مفاهيم
تعريف و تعيين جامعه
نمونه و روش نمونه‌گيري
نوع پژوهش و طرح تحقيق
ابزار تحقيق
روش تحليل داده‌ها و روشهاي آماري
منابع
دسته بندی: علوم انسانی » گردشگری و توریسم

تعداد مشاهده: 17642 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 17

حجم فایل:128 کیلوبایت

 قیمت: 15,800 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب برای دانشجویان رشته مدیریت گردشگری


  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل word و قابل ویرایش