تحقیق مبانی و مفاهیم پایداری، توسعه، توسعه پایدار و محله پایدار

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی
توضیحات:
تحقیق با موضوع مبانی و مفاهیم پایداری، توسعه، توسعه پایدار و محله پایدار، در قالب doc و در 46 صفحه، قابل ویرایش.

بخشی از متن :
در دوران کنونی نظام شهری از خود بیگانه شده ما که هرآنچه داشت را به سویی افکنده و همواره نگاهش را به دستاوردهای فکری و فناوری غرب دوخته، از مفاهیم و مصداق¬های عینی به کار بسته در محلات سنتی خود که در طی سالیان طولانی جواب¬گوی نیاز ساکنان آن بود چشم¬پوشی کرد و در پی تعاریف و تعابیر جدیدی از محله، نگاهش را به ایده¬های وارداتی غرب دوخت. لذا ساختار محله سنتی، نظام منسجم و یکپارچه خود را از دست داد، معیارهای مطلوبیت خود را از شهر غربی گرفت و در این مسابقه نابرابر اخذ ایده¬ها، ارزش¬های حاکم بر ساختارش نادیده گرفته شد (سعده¬زرآبادی و خزاعی، 1386: 43). شهر سنتی که امروزه از آن با عنوان تاریخی یاد می¬گردد، با بازه¬ها ارزشمند کالبدی و اجتماعی¬اش، آیینه تمام نمایی از پایداری محله¬ای بوده است. دکتر بحرینی معتقد است: «توجه به محدودیت¬ها اکولوژی محل نظیر آب، توسعه متناسب و سازگار با طبیعت، صرفه-جویی در منابع، استفاده از مواد و مصالح بومی، ابداع روش¬های مؤثر و مناسب جهت ادامه حیات، نظیر قنات و بادگیر و استفاده هنرمندانه از آب و گیاه جهت تلطیف هوا و ایجاد مناظر مطبوع، ایجاد باغ¬ها و باغچه¬ها در حیاط¬ها و فضاهای عمومی شهرها همه نمونه¬هایی از عوامل مؤثر بر این پایداری بوده¬اند» (بحرینی، 1378: 279).
افزایش نابسامانی¬های زیست محیطی و تنزل کیفیت زندگی انسان در تمامی وجوه، متفکران و نظریه-پردازان را بر آن داشت که در جست و جوی راهکارهایی برای حل این مسائل باشند. ماحصل تلاش آنان دیدگاه-های ارائه شده در زمینه «توسعه پایدار» بود که در دهه¬های اخیر به تدریج تبدیل به الگوی نوین در دیدگاه¬های علمی و سیاست¬های عملی غالب در جهان گردید و از آن زمان تعابیر و تعاریف متعددی از توسعه پایدار ارائه گردید که دال بر جامعیت موضوع و نگاه همه جانبه توسعه پایدار به مسائل دارد (سعده زرآبادی و خزاعی، 1386: 44). اندیشه محله پایدار نیز در دل توسعه پایدار و مباحث مربوط به آن شکل می¬گیرد. به طور کلی یک محله پایدار با در نظر گرفتن توان زیست- محیطی، به نیازهای اجتماعی و اقتصادی ساکنانش پاسخ می¬گوید. توسعه پایدار در مقیاس محله به معنای ارتقاء کیفیت زندگی در آن، شامل همه ویژگی¬ها و اجزای زیست- محیطی، فرهنگی، سیاسی، اداری، اجتماعی و اقتصادی بدون ایجاد مانعی برای نسل آینده می¬باشد (هودسنی، 1384: 20).
همان گونه که می¬دانیم پایان¬نامه حاضر همانند هر پژوهش علمی دیگری، بر پایه چند مفهوم اصلی و محوری شکل گرفته و بر مبنای این مفاهیم سازماندهی و تنظیم گردیده است؛ بنابراین در ادامه به منظور تدقیق و تعریف فضای مفهومی مذکور، در قالب فصل دوم به تعریف و تشریح مفاهیم «محله، پایداری، پایداری محله¬ای، مدیریت شهری و نقش آن در پایداری محله¬ای و سایر مفاهیم مرتبط» مبادرت گردیده است.
1-2. مفهوم محله، تعریف و مبانی
1-2-1. تعریف محله
تعریف واژه محله هنوز به درستی تبیین نگردیده است و اختلاف نظرهای بسیاری در میان صاحب¬نظران پیرامون این واژه وجود دارد، به طوری که مفهوم ثابت و ايستايي در مباحث شهرشناسي جغرافيايي و ساير علوم از جمله برنامه¬ريزي شهري¬، علوم اجتماعي و علوم سياسي در قرن گذشته نداشته است (ویلیامز ، 1985: 30). در همین زمینه می¬توان چهار کلمه واحد همسایگی ، بخش ، کوآرتر و جامعه محلی را معادل آن به کار برد. (جدول ‏2–1) به تشریح واژگان فوق می¬پردازد. از سوی دیگر در محتوا نیز نقش¬های متفاوتی بر آن مترتب است که شناخت دقیق آن برای شهروندان و به خصوص مدیران شهری امری لازم است.
و . . .

فهرست مطالب:
2-1. مقدمه
2-2. مفهوم محله، تعریف و مبانی
2-2-1. تعریف محله
2-2-2. سیر تاریخی نظریه محله
2-2-3. مفهوم محله در شهرهای ایران
2-2-4. کارکرد محله¬های شهری
2-3. مبانی و مفاهیم پایداری، توسعه، توسعه پایدار و محله پایدار
2-3-1. پایداری
2-3-2. توسعه
2-3-3. توسعه پایدار
2-3-4. بنیادهای شهر پایدار
2-3-5. مفاهیم و ديدگاه¬هاي اساسي در توسعه محله¬اي
2-3-6. پیدایش دیدگاه توسعه محله¬ای پایدار
2-3-7. نمونه¬هایی از رویکردهای مرتبط با محله پایدار
2-3-7-1. رویکرد طراحی محله سنتی
2-3-7-2. رویکرد توسعه محلی مبتنی بر حمل و نقل عمومی
2-3-7-3. رویکرد محلات سرزنده
2-3-7-4. رویکرد محدوده امن
2-3-7-5. رویکرد رشد هوشمند
2-3-8. توسعه محلّه¬اي پايدار
2-3-9. ابعاد پایداری محله
2-3-9-1. پایداری زیست- محیطی (اکولوژیکی)
2-3-9-2. پایداری اقتصادی
2-3-9-3. پایداری اجتماعی
2-3-10. معیارهای پایداری محله
2-3-11. اهداف و راهبردهاي ایجاد محلات پایدار
2-4. مدیریت شهری، مبانی و تعاریف
2-4-1. مفهوم مدیریت شهری
2-4-2. مدیریت شهری در ایران
2-4-3. وظایف شهرداري در زمینه توسعه پایدار محله¬اي
2-5. جمع بندی

منابع دارد
دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 12617 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 46

حجم فایل:280 کیلوبایت

 قیمت: 38,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب doc و در 46 صفحه، قابل ویرایش.