پژوهش آموزش مهارت های زندگی و عزت نفس

دسته بندي : علوم انسانی » زبانهای خارجی
توضیحات:
دانلود پژوهش با موضوع آموزش مهارت های زندگی و عزت نفس،
در قالب doc و در 62 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن:
-1- مقدمه
مساله عزت نفس و مقوله خود ارزشمندی از اساسی ترین عوامل در رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان است . برخورداری از اراده و اعتماد به نفس قوی ، قدرت تصمیم گیری و ابتکار ، خلاقیت و نوآوری ، سلامت فکر و بهداشت روانی ، رابطه مستقیمی با عزت نفس و احساس خود ارزشمندی فرد دارد . برای اینکه کودکان و نوجوانان بتوانند از حداکثر ظرفیت ذهنی و توانمندی های بالقوه خود بهره مند شوند ، باید از نگرش مثبت نسبت به خود و محیط اطراف برخوردار شوند . از طرفی دیگر سلامت روانی یکی از بخش های کلیدی و مهم سلامت عمومی می باشد . چنانچه این جنبه مهم ، نیرومند و توانمند باشد ، دیگر جنبه های جسمانی و اجتماعی را نیز تحت حمایت قرار خواهد داد . اما اگر سلامت روانی در معرض خطر قرار گیرد ، دیگر جنبه های سلامت عمومی نیز دچار ضعف خواهد شد . از این رو سازمان بهداشت جهانی ( WHO) بر اهمیت برنامه های پیشگیرانه تاکید می ورزد . یکی از برنامه های طراحی شده توسط سازمان مذکور ، برنامه آموزش مهارت های زندگی است این سازمان نقطه شروع آموزش پیشگیرانه را دوره کودکی و نوجوانی و نقش غیر قابل انکار مدارس می داند.
موسسه ی بریتانیایی تاکد و مولف کتاب « مهارت های لازم برای کودکان مدارس ابتدایی » تعریف دیگری دارد : « مهارت های شخصی و اجتماعی که کودکان و نوجوانان باید آنها را یاد بگیرند تا بتوانند در مورد خود ، انسان های دیگر و کل اجتماع به طور موثر ، شایسته و مطمئن عمل نمایند.» (سازمان بهداشت جهانی ، ترجمه نوری قاسم آبادی و محمد خانی ، 1379) .
در امر آموزش بهداشت مثل آموزش مهارت های زندگی ، ضروری است تا عوامل روانی – اجتماعی مانند عزت نفس ، خود پنداره ، شبکه های حمایت اجتماعی و استرس موثر بر رفتار کودکان و نوجوانان ، مورد توجه قرار بگیرند . برنامه های آموزش مهارت های زندگی بر این اصل استوار است که کودکان و نوجوانان حق دارند توانمند شوند و نیاز دارند که بتوانند از خودشان و علائقشان در برابر موقعیت های سخت زندگی دفاع کنند . مهارت های زندگی متعدد و متنوع هستند ، و برنامه ی آموزش مهارت های زندگی نیز نسبت به پیشگیری ، نگرش کل گرایانه دارد و تنها یک مهارت مثل « نه گفتن » مورد توجه قرار نمی گیرد . از طرف دیگر ، تجارب کشورهای مختلف نیز نشان می دهد که ماهیت و تعریف مهارت های زندگی در کشورها و فرهنگ های مختلف متفاوت بوده است با این حال ، تحلیل های بیشتر در زمینه ی مهارت های زندگی نشان می دهد که برنامه های مختلفی که بر اساس آموزش مهارت ها در زمینه ی ارتقای سلامت کودکان و نوجوانان اجرا شده است ، مشتمل بر چندین مهارت اصلی و اساسی هستند ( طارمیان و همکاران ، 1378) .
2-2- مروری بر مبانی نظری پژوهش
2-2-1تعریف و اهمیت مهارت های زندگی
سازمان بهداشت جهانی در سال 1994 مهارت زندگی را این گونه تعریف می کند : مهارت های زندگی یعنی توانایی لازم برای رفتار مثبت و سازگارانه که به فرد توان رویارویی موثر با چالش های زندگی روزانه را می دهد ( طارمیان ، 1378) .
طبق نظر بروکز (1984) ، مهارت های زندگی رفتارهای آموخته شده و اکتسابی هستند که برای زندگی اثر بخش که شامل آگاهی و ایجاد شرایط لازم جهت رشد چنین رفتارهایی می باشد ، ضروری اند ( گینتر ، 1999).
اگر چه دو اصطلاح مهارت های زندگی و مهارت های اجتماعی هر دو بر اهمیت مهارت های رشدی اساسی زندگی تاکید دارند . اما بین آنها تمایز عمده وجود دارد . مهارت های اجتماعی زیر مجموعه مهارت های زندگی است و شامل عملکرد بین فردی می باشد که از دو بخش درون فردی و بین فردی تشکیل شده است . از جمله این مهارت های اجتماعی ، مهارت جرات ورزی و حل مساله می باشند . عده ای دیگر مهارت های اجتماعی را بر حسب اصلاحات رفتاری قابل مشاهده مانند تماس چشمی و ارتباطات کلامی و غیر کلامی مطرح می کنند (داردن و گازدا ، 1996) .
و . . .


فهرست مطالب:
2-1مقدمه
2-2مروری بر مبانی نظری پژوهش
2-2-1تعریف واهمیت مهارت های زندگی
2-2-2اهمیت مهارتهای زندگی از لحاظ سلامت روانی
2-2-3 انواع مهارتهای زندگی
2-3 ابعاد مهارتهای زندگی
2-3-1مهارت های ارتباط بین فردی-روابط انسانی
2-3-2 مهارت های حل مسله- تصمیم گیری
2-3-3 مهارت های مربوط به سلامت جسمانی- حفظ سلامتی
2-3-4 مهارت های رشد هویت- هدف در زندگی
2- 4مبانی نظری برنامه آموزش مهارتهای زندگی
2-5اهداف آموزش مهارت های زندگی
2-6جایگاه مهارتهای زندگی در اسلام
2-7تعریف و اهمیت سلامت روان
2-8 بهداشت روانی و اهمیت پیشگیری اولیه
2-9ویژگی های افراد سالم از دیدگا ههای مختلف
2-10دید گاههای مختلف در مورد سلامت روانی
2-10-1 دید گاه روان پزشکی
2-10-2 دید گاه رفتار گرایی
2-10-3 دید گاه انسان گرایی
2-10-4 دید گاه هستی گرایی
2-10-5 دید گاه شناختی
2-10-6 دید گاه بوم شناختی
2-11مبانی نظری عزت نفس
2-12توجه به عزت نفس در کودکان
2-13اهمیت عزت نفس
2-14علائم عزت نفس سالم و نا سالم
2-15سوابق پژوهش
2-15-1 تحقیقات و سوابق پژوهشی مربوط به داخل کشور
2-15-2 تحقیقات و سوابق پژوهشی مربوط به خارج کشور
2-16خلاصه فصل

منابع دارد
دسته بندی: علوم انسانی » زبانهای خارجی

تعداد مشاهده: 22781 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 62

حجم فایل:152 کیلوبایت

 قیمت: 38,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب doc و در 62 صفحه، قابل ویرایش.