خلاصه کتاب نظريه‌های كلان جامعه‌شناختی و تجزيه و تحليل سازمان

دسته بندي : علوم انسانی » مدیریت
توضیحات:
خلاصه کتاب نظريه‌های كلان جامعه‌شناختی و تجزيه و تحليل سازمان، تالیف گيبسون بورل و گارت مورگان، در قالب فایل pdf در 81 صفحه، به زبان فارسی و بصورت تایپ شده.

بخشی از متن فایل:
براساس آنچه كه در اين نوشتار آمده است مي‌توان نظريه‌هاي اجتماعي را به شكلي سودمند، برحسب چهار پارادايم اصلي ترسيم نمود كه هر يك مجموعه‌هاي متفاوتي از پيش‌فرض‌هاي فرانظري درباره ماهيت علوم اجتماعي و ماهيت جامعه است. اين پارادايم‌ها ريشه در ديدگاه‌هاي مانعه‌الجمع جهان اجتماعي دارند. نكته مهم براي اينكه نظريه‌پرداز بتواند آراء و نظرهاي بديل را درك كند آن است كه از پيش فرض‌هايي كه ديدگاه خودش بر آنها مبتني است، آگاهي كامل داشته باشد. اين امر مستلزم آن است كه نظريه‌پرداز به قلمرو ناشناخته‌ها سفركند و با پارادايم هايي كه متعلق به خودش نيست آشنا شود.
اين نوشتار با توجه به چگونگي ايجاد تمايز بين رهيافت‌هاي مختلف مطالعه سازمان آغاز مي‌شود. هسته اصلي بحث مورگان مبتني بر اين انديشه است كه تمام نظريه‌هاي سازمان مبتني بر"فلسفه‌اي از علم" و "نظريه‌اي از جامعه" هستند. اين چيزي است كه مورگان به منزله دو بعد عمده تحليل به تبيين آن مي‌پردازد.
نظريه‌پردازان سازمان نيز، همگي درباره هر يك از دو بعد فوق يك موضع دارند و به طور خودآگاه چهارچوب مرجعي بر موضوع مورد مطالعه خود ايجاد مي‌كنند كه كل مجموعه پيش‌فرض‌ها درباره ماهيت جهان اجتماعي و شيوه تحقيق در آن را منعكس مي‌سازد. مورگان معتقد است كه نظريه‌ها از هيچ پديدار نمي‌شوند، آنها معمولاً در وراي خود داراي تاريخچه كاملاً ريشه‌داري هستند. وي با رو در رو قراردادن دو دسته از پيش‌فرض‌ها، يك نقشه فكري يا طرح تحليلي ارائه مي‌كند. براي مطالعه نظريه‌هاي اجتماعي اين دو دسته از پيش‌فرض‌ها، چهار پارادايم اساسي را مشخص مي‌سازند كه منعكس كننده ديدگاه‌هاي كاملاً متفاوتي درباره واقعيت اجتماعي هستند.
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریت

تعداد مشاهده: 27614 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.pdf

فرمت فایل اصلی: pdf

تعداد صفحات: 81

حجم فایل:2,283 کیلوبایت

 قیمت: 34,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل مشاهده فهرست مطالب
  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل PDF