پاورپوینت (اسلاید) مرکز تجاری اداری نور تهران

دسته بندي : فنی و مهندسی » معماری
توضیحات:
پاورپوینت با عنوان مرکز تجاری اداری نور تهران ، در 21 اسلاید، مناسب برای دانشجویان ، دانش آموزان و محققین

بخشی از متن:
پیشینه شکل گیری مراکز تجاری به دوران بسیار کهن پیدایش مجتمع های بزرگ سکونتگاهی می رسد . زمانیکه تبادلات اقتصادی به تدریج شکل گرفت . در آن هنگام مراکز تجاری غالبا در همان فضاهای تولیدی و کارگاهی قرار داشت و به عبارت دیگر فروشندگان همان تولید کنندگان کالاها بودند . چنین شرایطی کمابیش با صورت هایی دیگر هنوز تا چند دهه پیش در برخی از نقاط وجود داشت . برخی از اینگونه مراکز تجاری و کارگاهی در قسمتی از خانه یا در کنار سکونتگاه پیشه وران قرار داشت . در شهرهای بزرگ به تدریج برخی از مراکز تجاری در عرصه ای متمایز از بخش های متمایز از بخش های سکونتگاهی شکل گرفت و گونه ای از فضا که بعدها بازار نامیده شد ، پدید آمد. بازارها به دو صورت شکل گرفتند . نخست بازارهایی که پیرامون یک میدان یا میدانگاه پدیدار شدند و دوم ، بازارهایی که به صورت خطی و در امتداد مهمترین مسیرهای سکونتگاه توسعه یافتند . بیش تر بازارهای بزرگ ایران به خصوص در دوران اسلامی به صورت خطی بودند . این گونه بازار بطور معمول از نزدیک مهم ترین و پر تردد ترین دروازه شهر شروع و گاه تا دروازه دیگر امتداد می یافت . در برخی از شهرها که از لحاظ تجاری پر رونق تر بودند و به سبب وجود حصار و محدوده ای معین ، امکان توسعه خطی بازار در یک امتداد وجود نداشت ، دو راسته موازی شکل می گرفت . بازار تبریز تقریبا چنین وضعی یافته است . البته اینگونه از بازارها به خصوص در شهرهای بزرگ بیش تر برای خرید کالاهای روزانه یا هفتگی به بازارچه ها یا بازارهای کوچک محله ای که در قسمتی از راسته اصلی یک محله قرار داشت ، مراجعه می کردند ، مگر در شهرهای کوچک که بازار شهر برای خریدهای روزانه و هفتگی شهر نشینان نیز مورد استفاده قرار می گرفت . حجره یا دکان را می توان عنصر اصلی بازرا به شمار آورد که به صورت خطی یا متمرکز سازماندهی می شدند . وجود محدودیت امتداد و طول بازار به سبب محدود بودن وسعت شهر و طول راسته های اصلی معابر و بازار و از سوی دیگر به علت ایجاد تراکم کاربری ها در برخی از قسمت های بازار ، به ناچار برای توسعه فضاهای
تجاری از فضاها و سطوح واقع در پشت راسته بازار استفاده کردند و سازماندهی فضا به شکل یک کاروانسرا صورت گرفت . بنابراین علت پیدایش بیشتر کاروانسراهای شهری به صورت عمده ، نیاز به گسترش فضاهای تجاری یا تجاری - خدماتی در بازارهایی بود که طول بازار پاسخگوی شکل گیری فضاهای جدید تجاری نبود و به ناچار در پشت بدنه بازار فضایی با سازماندهی متمرکز طراحی و احداث می کردند که در بیش تر موارد دارای یک حیاط مرکزی بود و به ویژه برای کالاهایی طراحی و در نظر گرفته می شد که برای نشان دادن و خرید و فروش آن به فضایی وسیع و سرپوشیده نیاز داشت و فضای مرکزی کاروانسرا نیز برای نگهداری کالا استفاده شده بود ، از سراهای سرپوشیده و مسقف که تیمچه نامیده می شدند استفاده می کردند . ببسیاری از سراها و تیمچه ها چند کارکردی بودند . از طبقه همکف برای فضاهای تجاری یا در مواردی کارگاهی و از فضاهای واقع در طبقه فوقانی برای دفاتر تجار یا کارگاههای هنری استفاده می شد . در بعضی از سراها یک طبقه زیر زمین برای انبار کردن کالاها وجود داشت . در برخی از آنها نیز فضاهایی برای انبار کردن کالاها در پشت حجره ها در نظر می گرفتند . در شهرهای بزرگ ، تما یا قسمتی از طبقه فوقانی چند کاروانسرا به عنوان مهمانخانه مورد استفاده قرار می گرفت . در دوره پهلوی اول از یک سو به دلیل توسعه استفاده از خیابان و مسیرهای مستقیم کالسکه رو که از اواخر دوره قاجار مورد توجه قرار گرفته بود و از سوی دیگر به سبب استفاده از اتوموبیل برای حرکت در شهر که در دوره پهلوی به تریج رو به فزونی بود و هم چنین به دلیل شکل گیری شرایط جدید اجتماعی و تامین امنیت جمعیت و شهری به گونه ای که بافت شهری ارگانیک کهن مورد نیاز نبود ، شکل بافت جدید شهر دگرگون و در بیش تر موارد از تقسیم بندی شطرنجی شکل استفاده شد .
و...

فهرست بخشی از مطالب:
مرکز تجاری اداری نور تهران
مقدمه
تاریخچه
مشخصات پروژه
معرفی بنا
عکس ها
رستوران و سالن اجتماعات
امکانات
و...
دسته بندی: فنی و مهندسی » معماری

تعداد مشاهده: 8248 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.pptx

فرمت فایل اصلی: pptx

تعداد صفحات: 20

حجم فایل:3,199 کیلوبایت

 قیمت: 55,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل